H.E.A.R.T

"H.E.A.R.T : Hari Esok Ada Rahsia Tersendiri"


NST, 30 August, 2010 (page 18)

SilaLIKE.IniPAKSAAN..hehe..


Happy 22nd Birthday!

So, on this very special day,
I would like to say to you,
I hope you'll always find happiness
In whatever you may do.

May the years continue to be good to you..
Wishing you all the great things in life,
hope this day will bring you an extra share
of all that makes you happiest.

P/S: Kalau betul la kau sambung belajar, alhamdulillah. Aku gembira bila mendengar khabar tu. Aku harap khabar tu benar! Aku harap sangat kau tak berhenti sekerat jalan. Semoga bila kita bertemu lagi satu hari nanti, masing-masing dah berjaya dalam hidup. =) maafkan atas segala keterlanjuran aku selama ni.

SilaLIKE.IniPAKSAAN..hehe..

Selamat menyambut bulan Ramadhan buat semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia amnya, seluruh malaysia khasnya. Semoga ramadhan kali ini menjadi lebih baik dari ramadhan sebelum ini.

Syiqa, berusahalah untuk menjadi lebih baik. buang semua sifat negatif kau tuh. jgn amalkan lagi perangai yg bukan2 tuh. Jaga percakapan, perbuatan dan hati. jgn sakitkan hati org lagi. jgn suka membazir.

Fadilat bulan ramadhan:

KELEBIHAN RAMADHAN

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.

1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

Biografi

1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi,Maktabah Al-Mnarah,Makkah.

2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani

3. Syarah sohih Muslim oleh imam An-Nawawi.

sumber: http://www.ashtech.com.my/bulanislam/Ramadhan.html



SilaLIKE.IniPAKSAAN..hehe..

Ok. Disebabkan insiden baru2 ni yang membuatkan aku hampir sakit jiwa (lebih sakit jiwa dari masa kes dengan zali dulu), aku nak share satu kisah motivasi yang aku pernah baca satu ketika dulu. Aku lupa dari mana sumbernya, tapi aku masih ingat kisah tu sampai hari ni... ceritanya macam nih.

Seorang ayah menasihati dan membantu si anak untuk mengatasi sikap panas barannya. Si ayah berpesan, setiap kali si anak selesai memarahi orang yang berada di sekelilingnya, si anak mesti memanah pada pintu kayu yang melindungi rumah kediaman mereka.

Si anak mengikut nasihat si ayah; setiap kali beliau selesai memarahi org di sekelilingnya, dia akan memanah pada pintu kayu tersebut demi melepaskan kemarahan yang membuak-buak di dadanya.

Lama kelamaan, si anak dapat mengawal kemarahan dan sikap panas barannya itu. Akhirnya, si anak tidak lagi perlu memanah pada pintu kayu tersebut. Semakin hari, tiada lagi panah baru yang tertanam pada pintu kayu tersebut.

Satu hari, si anak bertemu dengan si ayah untuk memaklumkan bahawa dia tidak lagi panas baran. Si ayah tersenyum dan membawa si anak ke pintu kayu itu. Setelah benar-benar yakin bahawa si anak tidak lagi seorang yang panas baran, si ayah mengarahkan si anak untuk mencabut semula anak panah yang tertanam pada pintu kayu itu.

Si ayah berkata "pintu kayu ini ibarat hati seorang manusia. Apabila kamu sedang marah, kamu akan memanah ke arah pintu ini; sama seperti kamu telah menusuk hati orang yang berada di sekeliling kamu. Apabila kamu tidak lagi marah pada mereka, kamu akan memohon maaf kepada mereka; sama seperti kamu mencabut semula anak panah itu. Walaupun tidak ada lagi anak panah yang tertinggal pada pintu kayu itu, tetapi KESANNYA tetap ada"

P/S: Dah 3 hari rasanya tak nampak "ABANG MAT"... Rindu la pulak!


SilaLIKE.IniPAKSAAN..hehe..

Love Notes...

Followers

Blogmates

Search This Blog

My lover

Visitors since Nov '08

free hit counter

Foot Print.. ;)

Percaya Padaku =)


Wrong-gang